Verhalenfabriek
Onze missie is ervoor te zorgen dat het lerarentekort in het basisonderwijs wordt opgelost.
Verhalenfabriek is de brug tussen de PABO en de praktijk. We willen voor (her)startende leerkrachten een zachte en begeleide landing verzorgen in het basisonderwijs, zodat iedereen die in onderwijs wil werken dat ook kan doen.
We leveren maatwerk doordat we vrijheid en begeleiding bieden als je bij ons werkt. Je bent in staat inkomen te genereren terwijl je met de opleiding bezig bent. Je doet ervaring op bij veel verschillende soorten scholen en samen zoeken we naar de scholen die bij jou passen!
Over Inspireren in de klas: 'Als je het leest, spat het enthousiasme er van af. Het is duidelijk geschreven door iemand die zelf lesgeeft. Geen theoretisch geneuzel, maar praktijkvoorbeelden uit haar klassen. Daar hou ik van! Je kunt in het boek meer lezen over verhalen vertellen en over het gebruiken van de verhalen van leerlingen in je les. Er zijn aparte hoofdstukken voor verschillende leeftijden (groepen 3-8). Er komen veel inspirerende ideeën en praktische voorbeelden langs. Heel gevarieerd: van Annie M.G. tot Gers Pardoel. Je merkt dat de schrijfster veel te vertellen heeft (het boek is voor mij een beetje te vol). Maar ach, het enthousiasme en de inspirerende voorbeelden maken dat meer dan goed!'
Verhalenverteller Rudolf Roos - www.rudolfroos.nl / www.verhalenvertellen.nl
'Met mijn DWS klas(-sen) was ik naar Utrecht op schoolreis. We hebben daar een bezoek gebracht aan DOMunder. Utrecht is een oude stad. Er zijn fundamenten gevonden van bebouwing uit de Romeinse tijd maar ook Willibrord is daar bisschop geweest. Als voorbereiding heb ik met de kinderen de liedjes gezongen uit jullie boek 50 liedjes & verhalen bij de Canon van de NL geschiedenis. Zo leuk! En wat wisten de kinderen veel toen we in Utrecht een tour gingen doen. Liedjes maken het onderwijs gewoon leuker!'
Groeten van Fransca Hoetink, Day-a-Weekschool Amsterdam
'Ik heb Verhalenfabriek, inspireren in de klas met plezier gelezen en het heeft mij op het spoor gezet om aan de slag te gaan met verhalen. In Spannende Muziekverhalen komen veel dingen samen: eigen verhalen van kinderen, samenwerken met verhalen, je verhaal illustreren, zien dat jouw verhaal in boekvorm opeens heel erg "echt" is en ook bestaansrecht heeft. Maar ook ouderparticipatie. Het idee van een boekje biedt veel mogelijkheden om ouders te betrekken bij de totstandkoming van het uiteindelijke resultaat.'
Meester Peter, groep 5, BS De Witte Olifant
'De les rondom Anne Frank vonden ze fantastisch, ook omdat ze zelf een dagboek mochten maken en er in schrijven. Dat blijf ik met ze doen!'
Juf Cynthia, leerkracht schakelgroep 5, BS Louis Bouwmeester
'Wil je iets vertellen, maar je weet niet hoe te beginnen? Hier... een boek vol inspiratie van @Verhalenfabriek'
Rutger Smabers @TaalByte op twitter
'Ik heb genoten van de keren dat Francine bij ons was en van de adviezen en suggesties die ze heeft aangedragen. Ik begin een les nu standaard met een verhaal en koppel daar nieuwe woorden aan. Versjes en liedjes staan hoog op het lijstje... uitprinten en zelf mee laten lezen. Voor nieuwe lessuggesties sta ik altijd open...'
Juf Lia, leerkracht schakelgroep 3, BS Joop Westerweel
'Weinig tekst, eenvoudige en speelse opdrachten, aantrekkelijk uitgevoerd. Je kunt het niet alleen op de keukentafel neerleggen maar ook in de badkamer of zelfs op het toilet, vinden leerkrachten en de ouders! Het Taalhuis is favoriet bij de moeders én ze willen zelfs ook graag meedoen aan de prijsvraag in Het Taalhuis.'
Leerkrachten TOB (Taal & Ouderbetrokkenheid bij het Taaloffensief) over het oudermateriaal gemaakt door Verhalenfabriek
'Ik wil je nog even heel hartelijk bedanken voor de inspirerende lessen die je hebt gegeven aan de beide klassen. Ik zal zeker gebruik gaan maken van jouw lesideeën.'
Meester Ben, schakelgroep 3-4 BS De Bron
Verhalenfabriek gunt ieder kind de kans om te kunnen kiezen voor de opleiding van zijn of haar dromen. Dat kan als de basis klopt: goed kunnen lezen, taal goed beheersen, een grote woordenschat opbouwen. Als je kunt lezen, kun je leren. Om je talent optimaal in te zetten voor onze maatschappij, om werkelijk te kunnen bijdragen.
Verhalenfabriek is specialist in lesprogramma's die leerlingen op een prettige manier lees-en taalmeters laten maken (aanvullend op de gebruikte methode). Door aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en met behulp van verhalen en liedjes. Zo krijgen kinderen extra taal zonder dat ze er erg in hebben. Onze medewerkers staan dagelijks voor de klas bij Amsterdamse scholen als last-minute invallers, met een eigen programma rondom woordenschat, lezen en taalvaardigheid. We ervaren dagelijks dat kinderen veel plezier beleven aan onze aanpak.
Gestart in 2005 door Francine Plaisier en Tim Klein Schiphorst, beiden begonnen met werken voor het bedrijfsleven en beiden een hart voor leren en ontwikkelen.
Lees hier meer, en nog een mooi artikel in NRC Handelsblad.
Een interview met boekenbijlage.nl
Verhalenfabriek is continue op zoek naar leerkrachten die als invaller willen beginnen. Click voor meer informatie.
Onze partners:
Rick & Co. - Cultuur- & erfgoededucatie
De Verhalenman - Karel Baracs, stadsverteller van Amsterdam
Lisbeth Anker - Tekstschrijver van de canonliedjes
De Weekend Academie - partner in leesmeters voor talent!
Luna Lunettes - Presenteert, verwelkomt, enthousiasmeert en geeft les met verve!
LegeFLes Producties - van het prachtige filmpje op onze homepage!
Taal begint thuis - Samen aan de slag met taal
Levendig Uitgever - van Jeroen Hoogerwerf - Enthousiast en avontuurlijk!
Uitgeverij Réunion - van Marieke Hoogwout - Een nieuwe carrière na je 35ste
Stimulansz - Strategisch advies én sponsor van ons Canonboek
De Duif - Kinderkerst op Kerstavond
De canon van Nederland - 50 vensters van de Nederlandse geschiedenis
Algemene voorwaarden Verhalenfabriek SJ 2021-2022